Nie ulega żadnym wątpliwościom, że każdy z nas jest sprzedawcą. Tak, wiem, że sprzedaż kojarzy Ci się zapewne z  akwizytorem, który za wszelką cenę próbuje nam wcisnąć coś na siłę, ale w tym wypadku nie jest to sprzedaż, jest to naciąganie i oszustwo!

Czy robisz to świadomie, czy nie świadomie, przez większość swojego życia coś sprzedajesz. Nie ważne jest to czy jesteś teraz studentem, pracownikiem budowlanym, informatykiem czy prezesem firmy, to i tak ciągle sprzedajesz.

Idąc na randkę z kobietą sprzedajesz jej siebie oraz świadomość tego, że zyska lepsze życie wiążąc się z Tobą. Jeżeli idziesz na rozmowę o pracę to sprzedajesz wówczas swoją historię i umiejętności jakie posiadasz oraz to ile zyska firma zatrudniając właśnie Ciebie. Wróćmy nawet do czasów szkolnych, gdzie jednych nauczycieli wręcz uwielbialiśmy, a drugich nienawidziliśmy. Ci pierwsi potrafili sprzedać swoją wiedzę w sposób unikalny, potrafili rozkochać nas w swoim przedmiocie.  W codziennych relacjach z innymi ludźmi sprzedajemy im siebie, sprzedajemy nasze poglądy, przekonania oraz staramy się wpłynąć na innych.

Jak sam doskonale widzisz sprzedaż jest wszędzie, sprzedaż otacza Cię na każdym kroku. Zdecydowanie lepiej będzie dla Ciebie jak w końcu zaczniesz sprzedawać siebie, swoją wiedzę, swoje umiejętności, przekonania itd. w sposób świadomy i kontrolowany, niż zdawać się na działanie przypadku. To w jakim miejscu teraz jesteś, co w życiu osiągnąłeś, jak postrzegany jesteś w pracy, jak rozwija się Twoja firma oraz jak wygląda Twoja sieć kontaktów zależy w znaczącym stopniu od Twoich umiejętności sprzedażowych.

Nadal nie mogę tego zrozumieć dlaczego nikt nas nie uczy jak mamy sprzedawać? Przecież jest to jedna z najważniejszych umiejętności jakie powinniśmy w życiu opanować. Czy rzeczywiście przez obraz natrętnego akwizytora próbujemy za wszelką cenę unikać sprzedaży działając niekorzystnie dla samego siebie?  Czas najwyższy przełamać ten negatywny stereotyp i wyjaśnić czym naprawdę jest sprzedaż.

Nieistotne jest to czego dotyczy sprzedaż. Może to być rynek produktów, usług , rynek intelektualny, rynek gospodarczy, powiększanie sieci kontaktów, wynegocjowana podwyżka u szefa, kolejna randka z dziewczyną, to i tak zawsze sprzedaż opiera się na interakcji pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami. Zawsze musi nastąpić relacja, w której jedna osoba ma pewną cenną wartość dla drugiej osoby. Na przykład jesteś osobą bardzo opiekuńczą co stanowi dla drugiej osoby pożądany element  w doborze partnera życiowego lub masz pewien zestaw umiejętności, który dla Twojego szefa jest bardzo cenny przy rozwoju firmy.

Rozłożę teraz dla Ciebie sprzedaż na elementy, abyś lepiej zrozumiał na czym polega ten proces.

  • Zapamiętaj, że nikt z nas nie rodzi się sprzedawcą, ponieważ sprzedaż to zestaw umiejętności, których każdy z nas może się nauczyć.
  • Sprzedawcą nie jest ten kto wbrew obiegowej opinii „ma gadane”, ale ten co potrafi słuchać drugiej osoby.
  • Osobiście dla mnie najważniejszy element w procesie sprzedaży, o którym powinieneś zawsze pamiętać i nim się kierować: sprzedaż musi być wiarygodna, ponieważ tylko na tej podstawie buduje się zaufanie. Jest to wartość, którą każdy z nas poszukuje.
  • Sprzedaż to umiejętne budowanie relacji. Spraw, aby druga osoba zainteresowała się tym co masz do powiedzenia, do sprzedania. Poznaj najpierw swojego klienta, angażuj go za pomocą pytań, postaraj się wywołać uśmiech oraz znajdź jakiś wspólny element. Chyba jak spotykasz się z dziewczyną albo chłopakiem to od razu nie proponujesz ślubu, prawda? Tylko najpierw zaczynasz poznawać.
  • Sprzedaż to komunikacja werbalna oraz niewerbalna, czyli odpowiednio dobierane słowa oraz gesty.
  • Sprzedaż jest oparta na produkcie. Tym produktem może być samochód, ale również i wiedza, czy umiejętności.
  • Sprzedaż to zaspokojenie potrzeb. Nie uda Ci się niczego sprzedać jeżeli nie będziesz potrafił dać tego czego oczekuje druga osoba.

„W normalnej sytuacji ludzie chcą kupować od przyjaciół. We wszystkich innych sytuacjach ludzie nadal chcą kupować od przyjaciół”

Jak sam widzisz sprzedaż w pewnym sensie to sztuka, która przez większość osób jest niedoceniania. Bez wątpienia jest to bardzo ważna umiejętność w naszym życiu, ponieważ na każdym kroku przekonujemy innych do naszych własnych pomysłów, idei, produktów itd. Niestety nie możemy się sprzedaży nauczyć w szkole, a nawet i na studiach, jednak możemy uczyć się jej sami czytając książki albo uczestniczyć w różnych szkoleniach.

Sprzedaż to również pokonanie naszych słabości oraz strachu, kiedy stajemy oczy w oczy z naszym szefem i negocjujemy podwyżkę, kiedy umawiamy się z dziewczyną na randkę, kiedy oferujemy produkt klientowi. Sprzedaż uczy nas komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zwiększa naszą świadomość finansową, rozwija inteligencję emocjonalną oraz buduje naszą pewność siebie.

Sprzedaż to naprawdę piękna umiejętność i mam nadzieje, że od teraz i dla Ciebie stanie się czymś wyjątkowym i zaczniesz z niej korzystać świadomie.

 

Udostępnij: