Nieustanny rozwój internetu sprawił, że coraz więcej osób pracuje w domu. W miejscu,  które kojarzymy z odpoczynkiem i relaksem.  Przecież zazwyczaj w domu staramy się zapomnieć o pracy, a nie w nim pracować.

Sam pracuje w domu i często słyszę od swoich znajomych „Ty to masz dobrze, pracujesz sobie w domku, full relaks, nikt Cię nie goni, robisz co chcesz” i rzeczywiście mam dobrze. Wiem, że w chwili obecnej nigdy bym już nie zamienił pracy w domu na pracę w biurze.

Jednak prawda jest taka, że wcale to nie jest takie proste i łatwe jak mogłoby się wydawać, ponieważ przekształcenie codziennych pomieszczeń domu w miejsce gdzie tworzymy biuro może być niezmiernie trudne. Nagle pojawiają się przed nami takie wyzwania jak: motywacja do pracy w miejscu, które kojarzymy zupełnie z czymś innym, organizacja czasu pracy, czy zachowanie równowagi pomiędzy życiem w domu, a pracą w nim.

Oto 9 wskazówek, które pomogą Ci nie tylko odnieść sukces pracy w domu, ale także pozwolą Ci utrzymać równowagę pomiędzy pracą, a życiem codziennym w domu.

1. Stwórz przestrzeń pracy

Przede wszystkim zacznij od stworzenia miejsca, które będzie Twoim biurem. Uwierz mi praca w kuchni czy w salonie nie jest idealnym rozwiązaniem, kiedy biegają dzieci albo obok gotuje się obiad.

Stwórz takie miejsce, które można zamknąć. Może to być nawet piwnica albo garaż. Niech to miejsce będzie dla Ciebie i dla innych znane jako „strefa pracy”. Wszyscy muszą wiedzieć, że kiedy tam jesteś to znaczy, iż pracujesz i nie można Ci przeszkadzać.

2. Twoje miejsce pracy musi być komfortowe.

Upewnij się, że Twoja „strefa pracy” jaką tworzysz będzie dla Ciebie komfortowa i funkcjonalna. Zadbaj o porządne i wygodne krzesło, dobre światło, które będzie Cię pobudzać i oczywiście nie zapomnij o biurku, które będzie Twoim głównym stanowiskiem pracy. Dzięki stworzeniu wygodnej przestrzeni roboczej, będziesz mógł skoncentrować się wyłącznie na swojej pracy, oddzielając sprawy domowe.

3. Ergonomiczne miejsce pracy

Oczywiście możesz wziąć taboret z kuchni, położyć laptopa na szufladzie i starać się pracować w ten sposób, jednak nie sądzę, że wytrzymasz tak przez dłuższy okres czasu. Odpowiednie biurko i krzesło jest ważniejsze niż może Ci się wydawać. Przepracowanie ośmiu godzin wymaga ergonomicznej pozycji, która umożliwi Ci wygodną pracę, a nie ciągły ból krzyża uniemożliwiającym skupieniem się na pracy.

4. Trzymaj się harmonogramu

Jedną z najistotniejszych kwestii jest mieć przygotowany plan działania.  Przede wszystkim musisz określić w jakiej kolejności masz wykonać poszczególne zadania oraz określić priorytety pod względem ważności. Każdego dnia wieczorem poświęć 15 minut na przygotowanie harmonogramu prac na następny dzień. Będziesz zaskoczony jak sprawnie pójdzie Ci wówczas praca. Weź pod uwagę również wszystkie przerwy jakie potrzebujesz w ciągu dnia pracy. Tak zaplanowane działania pozwolą Ci zwiększyć Twoją produktywność.

5. Przygotuj miejsce na pomysły

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się, że wpadłeś na świetny pomysł albo przypomniało Ci się, iż jutro musisz zrobić coś naprawdę ważnego i…i oczywiście byłeś pewien, że wszystko zapamiętasz, ale jednak wyszło inaczej i zapomniałeś. Dlatego stwórz miejsce na pomysły i ważne rzeczy. Świetnie się tu sprawdza biała tablica, na której możesz od razu wszystko zanotować. Możesz również wykorzystać samoprzylepne karteczki, które będziesz przyklejać na ścianie. Czasami jeden pomysł, który właśnie zapisałeś może zadecydować o Twojej dalszej pracy.

6. Notuj jak przebiegała Twoja praca

Jest to szczególnie ważne na samym początku kiedy dopiero co rozpoczynasz swoją przygodę pracy w domu. Początkowo może rozpraszać Cię naprawdę wiele rzeczy i nie masz co się temu dziwić jest to nieuniknione. Jednak musisz kontrolować swój czas aby rozpraszacze nie stały się Twoją rutyną. Notuj od której do której pracujesz, co robisz w czasie pracy, co Ciebie rozprasza. Mając taką listę będziesz widzieć jakie rzeczy musisz usunąć ze swojego dnia pracy albo co poprawić aby stać się bardziej efektywnym.

7. Unikaj rozpraszaczy

Jest to chyba oczywiste, ale mimo wszystko wspomnę również i o tym. W Twojej „strefie pracy” nie może być telewizora ani innych tego typu rzeczy, które będą odbierać Twoją uwagę od pracy. Koniecznie musisz postanowić, że bierzesz się za pracę i dopóki jej nie zakończysz to nie dasz się wciągnąć w rozpraszacze.

8. Zadbaj o ruch

Ciągłe siedzenie przed laptopem nie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie oraz na kreatywne myślenie. Od czasu do czasu wstań od biurka i wykonaj proste ćwiczenia. Mogą to być przysiady, skłony albo trucht w miejscu. Mi osobiście najbardziej pomaga mini spacer w pokoju. Dotlenisz swój organizm, poprawisz krążenie i Twój umysł będzie zdecydowanie lepiej pracować.

9. Odłóż pracę

Wykonałeś wszystko to co miałeś zaplanowane wcześniej. Twoja rodzina siedzi już przy wspólnym stole. Teraz nadszedł czas abyś zakończył swoją pracę, zamknąć  swoją „strefę pracy” i spędzić czas z rodziną albo wykorzystać ten czas dla siebie. Kiedy wychodzisz z biura to zostawiasz tam swoją pracę, tak i w domu musisz nauczyć się zostawiać pracę. Nie możesz pozwolić na to aby praca przedostała się do Twojego życia prywatnego.

„Jeśli chcesz być tam, gdzie nigdy nie byłeś, musisz iść drogą, którą nigdy nie szedłeś. Jeśli chcesz osiągnąć to, czego nigdy nie miałeś, musisz robić to, czego nigdy nie robiłeś”

Praca w domu to naprawdę świetna sprawa jeżeli nauczysz się wyznaczać odpowiednie granice pomiędzy domem i pracą. Mi chyba najbardziej odpowiada To, że sam decyduję o tym jak ma wyglądać mój dzień i sam muszę siebie kontrolować. A Tobie co najbardziej podoba się w pracy w domu?

Jeśli spodobał Ci się ten wpis i był dla Ciebie przydatny oraz wartościowy to proszę udostępnij go dalej swoim znajomym, aby również mogli z niego skorzystać. Dziękuje 🙂

 

Udostępnij: